Jako były nauczyciel liceum w PRL uważam, ze w obecnej Polsce ważniejsze sa wydatki na wojenki i zbrodnicze awantury po świecie niż inwestowanie w oświatę młodego pokolenia.
Nieprawdopodobna – juz teraz elektroniczna – biurokracja robi z nauczycieli – i z lekarzy, prawników itp. – niewolników bandy zboczonych nieuków w rządzie, którzy nałożyli polskim dzieciom i młodzieży … kaganiec oświaty.
Cały system oświaty przypomina kowbojską plantacje z murzynami w Ameryce Północnej.
Efekty sa nader widoczne.
Jakby mało było rodzimych szarlatanów i pajaców w rządzie – to jeszcze sobie zaprosiliśmy obcych – duchowo, kulturowo i naukowo obcych ‚ekspertow’ z Bliskiego Wschodu:
Szymon Peres o koniecznosci ograniczenia nauki historii… – Wykop.pl
https://www.wykop.pl/link/4814821/szymon-peres-o-koniecznosci-ograniczenia-nauki-historii/
Cala Polska bardzo sie przejęła nie tylko tym doradcą ‚naukowym’ ale calej bandzie nieuków zza oceanu.
Należy jednak iść z postępem /paraliż tez bywa postępowy!/ światowym.
Prezydent USA, GW Bush nie umiał pokazać Kanady na mapie, wujek prezydenta Obamy wyzwalał Oświęcim, a obecny prezydent USA kazał… Rosjanom natychmiast wycofac sie z …. Iraku!!!
I pamietam jak prez. Bush sie dziwował , ze … Afryka to kraj 3-go świata, a Trump po wizycie w Arabii Saudyjskiej , wylądował w Izraelu i z wyrazem ogromnej ulgi na twarzy, powitał izraelski ‚komitet powitalny’ na lotnisku:
„No, wreszcie udało mi sie wyrwać z …. Bliskiego Wschodu”!
Kiedyś , kiedyś, w Polsce mieliśmy bardzo wysoki poziom nauczania;
6 -te miejsce w świecie ‚ według miedzynarodowego, dorocznego testowania poziomu edukacji w Singapurze.
Finlandia zajmowała kiedyś I miejsce.
Teraz i Singapur i Finlandia sie troszke zbiesiły i ‚zglobalizowały’.
A co sie w Polsce zmieniło?
Wałęsa zafundował (za srebrniki zachodnie) i firmował zmiany systemowe. Zafundował nam upadek przemysłu polskiego , polskiej nauki i polskiej wiedzy.
Przecież dostal Nagrode Nobla za …’całokształt’ swoich osiągnieć.
W PRL-u nie mógł być ministrem jakiś kumpel . Musial mieć tytuł naukowy z resortu który zarządzał. A nawet wtedy, zaden minister nie byl dyktatorem.
Minister Oświaty musiał reprezentować interesy uczniów i nauczycieli w porozumieniu z nauczycielami..
Nie ma teraz kontaktu szkol z uczelniami
Z edukacją to mam do czynienia cale moje życie zawodowe i to zarówno w Polsce jak i trzech krajach zachodnich. I mam dyplomy tez z różnych znanych uczelni.
W Europie zawsze była znakomita edukacja; Francja, Wlochy, Niemcy no i Finlandia. W Finlandii, gdzie nie było ani jednej szkoły prywatnej. (nie wiem jak teraz)
Do obowiązkowych przedmiotów moich studiow należała , oprócz zawodowego kierunku, psychologia rozwojowa i historia edukacji. Bo a nuz trafimy do szkoły .
Każdy nauczyciel przedmiotowy w Polsce i calej Europie musiał mieć tytul naukowy (magisterium) z przedmiotu, który wykładał, plus szkolenie dydaktyczne, ktore bylo częścią każdego Wydziału Uniwersytetu np. Jagiellonskiego..
Na wykładach na UJ powtarzano nam wielokrotnie, ze żaden uniwersytet nie zastąpi dobrej szkoły podstawowej.
Dlatego bardzo ważne było nauczanie początkowe i ćwiczenie pamięci: tabliczka mnożenia, wierszyki, piosenki, gry ‚ w państwa , miasta, stolice i dorzecza’ etc
Akademie ‚na cześć’ i programy artystyczne z okazji świąt i rocznic.
A przede wszystkim ważna byla praca w zespole.
Korepetycje i smartfony ubiły jakakolwiek współprace.
Mieliśmy wiele programów pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży: kolka zainteresowań, konkursy, olimpiady, wycieczki krajoznawcze itp
Na wszystkich kierunkach UJ byly obowiązkowe tzw. ‚michalki’: socjologia, psychologia rozwojowa i metodyka nauczania – a nuz po chemii albo biologii trafimy do … szkoły jako nauczyciele.
Podstawowe prawo psychologii rozwojowej wyraznie mówi, ze najważniejsze jest ćwiczenie pamięci u młodego człowieka. Szare komórki muszą bezustannie pracować i sie rozwijać. Dlatego w Europie bardzo rzadkie byly przypadki demencji.
Wiedzą o tym Chińczycy. Trzyletnie dziecko w Chinach umie juz liczyc do stu – a pięciolatek umie mnożyć do stu.
Komputer – to proteza mózgu. Bardzo dobra podpórka. (quick reference) Ale mózgu nie zastąpi.
Dlaczego ? Bo człowiek ze słabą pamięcią nie potrafi znaleźć odpowiedniej informacji w internecie. Mogę podać tysiące przykładów z mojej pracy zawodowej na kilku uczelniach .Młodzież jest coraz slabiej przygotowywana do studiow. Wielu nie pamięta nawet pytań maturalnych.
Brak wyrobionej pamięci jest społecznie szkodliwy. Inzynier nie jest w stanie podjąć ważnej decyzji w sytuacji krytycznej. Musi grzebać w internecie?
Wszystkie polskie uczelnie byly honorowane na calym swiecie. Dlatego polskie dyplomy byly uznawane zarowno na Zchodzie jak i na Wschodzie.
Uważam, ze w obecnej Polsce zarówno nauczyciele jak i uczniowie sa ofiarami tego samego nieludzkiego systemu.
Kiedys, za moich szkolnych czasów był narodowy program nauczania przygotowany przez nauczycieli, dydaktyków, psychologów dostosowany do wieku uczniow,
Bardzo ważne było i to, ze zarówno rodzice, Kościół jak i szkoła mówiły tym samym głosem, czym budowały wspólny system wartościowania, zachowań i motywacji zwłaszcza w podejmowaniu decyzji.
W Polsce przyjęliśmy francuski system; edukacja we Francji opierała swój system na Platonie i Arystotelesie:
Każdy obywatel jest osobą indywidualną z indywidualnymi zdolnościami i zainteresowaniami, które bardzo przydają sie innym obywatelom. Wiec każda indywidualna postać jest członkiem społeczności i od tej społeczności zależy. Platon zas pouczał, ze człowiek urodzil sie nie dla siebie – a dla swojego kraju,.
Ja miałam religię zarówno w czasach stalinowskich jak i po ‚odwilzy’ w liceum.
W Krakowie, w kosciele sw. Anny , w kazda niedziele o godz.11-tej była msza dla studentów.
Mieliśmy bardzo dobrych katechetów, którzy tez musieli przejsc szkolenie dydaktyczne.
Jakie mam główne zarzuty a takze zasady ogólne nauczania- i powtarzam, nie odkrywam Ameryki.
– Wiedze zdobywa sie od urodzenia. Umysł człowieka reaguje na każde bodźce z zewnątrz i w zależności od wieku i osobistych możliwości, umysl przeprowadza analize informacji i nastepnie synteze i wychodzi jako reakcja na bodziec. Przykladem moze byc np. przyjmowanie wiadomości.
– Mlody człowiek zdobywa wiedze w domu, w rodzinie, na ulicy, w szkole, w grupie rówieśniczej, w przedszkolu, w kosciele i w podrozy, itp.
– W zdobywaniu wiedzy w szkole , potrzebne sa ćwiczenia w zachowaniu pamięci. (memory retention exercises) Mózg składa sie ze świadomości podświadomości i magazynuje nam nadchodzące bodźce.
– w programach potrzebna jest metoda spiralna: na bazie bardzo prostej informacji można budować stopniowo bardziej skomplikowaną i rozwijać , poszerzać zakres informacji a równocześnie utrwalać.
bardzo potrzebna jest korelacja przedmiotów: wzory matematyczne mogą sie przydać i w fizyce i chemii i biologii. Omawianie historii np. XIX wieku bardzo sie przydaje na j. polskim w omawianiu literatury romantyzmu, itp.
– Programy szkolne powinny byc dostosowane do wieku uczniów; w PRL-u podręczniki do klasy np. 4-tej zawierały łatwiejszy akademicko program , bo dzieci w tym wieku maja bardzo dynamiczny rozwój hormonalny ale słabsze maja możliwości intelektualne. Pomocne byly zwiększone ćwiczenia na lekcjach wychowania fizycznego.
– Bardzo ważna jest praca zespołowa i wzajemne pomaganie sobie w przyswajaniu nie tylko nowego materialu ale i przy powtórkach materiału..
– Według Konfucjusza: nauczyciel nie uczy a raczej studiuje ucznia i pomaga rozwijać naturalne zdolności i zainteresowania każdego ucznia; sposobów jest wiele ale w PRL- mieliśmy zajęcia pozaszkolne, zainteresowań, które były nie tylko uzupełnieniem zajęć szkolnych ale rozwijały prace w zespole i poszerzanie własnych zainteresowań; stąd było wiele zawodów szkolnych, miedzyszkolnych, olimpiady przedmiotowe itp.
– Harcerstwo przygotowywalo do samodzielnego wykorzystania wiedzy nabytej w szkole: tropienie śladów, orientowanie sie w lesie, ale i na ulicy…budowanie pryczy, stawianie namiotow, gotowanie czy zdobywanie różnych sprawności.
– Na wszystkich szczeblach edukacji ważna była praca w zespole: podejmowanie wspólnych decyzji, erystyka, pisanie referatow, sprawozdan, formowania argumentów. Propedeutyka filozofii byla obowiązkowym przedmiotem w szkole średniej. Bardzo ważne były wycieczki szkolne i obozy wędrowne z nauczycielem przedmiotowym: geografem, historykiem,
– We Włoszech, pamiętam we Florencji, nauczyciel historii sztuki prowadził grupę młodzieży po Ufficio, słynne Muzeum sztuki; zatrzymywał sie przed każdym obrazem i opowiadał nie tylko historie dzieła ale także technike malarską i trendy w sztuce. W Rzymie mlodziez zwiedzała z nauczycielem przedmiotowym Forum Romanum i dowiadywala sie niemal o każdym kamieniu, pomniku , części kolumny, Łuku Triumfalnego Tytusa, a takze obowiązkowo zwiedzali wszystkie 7 Wzgórz i omawiano każdy pomnik. np. Pomnik Aureliusza; trzeba było robić notatki .
– W Finlandii młodzież buduje wspólnie na przykład łódz rybacką i musi wiedzieć jak zastosować wiedze zdobytą na lekcji: matematyki, fizyki, chemii, materiałoznawstwa, a takze rysunku i artystycznego wyglądu…jest o tez doskonale cwiczenie na prace zespołową .
– Ale tez młodzież miała stale zajecie w szkole i poza szkołą . W Europie dzieci nie strzelaly do siebie z broni palnej. Mialy ciekawsze zajecia.
– Nauczyciele przedmiotowi mieli regularne spotkania i konferencje: miedzyszkolne, powiatowe, wojewódzkie itp. W Piotrkowie był osrodek szkolenia nauczycieli, np. jezykow obcych. Omawiano programy i metody nauczania.
– W Europie ( i w Polsce) stosowano w edukacji zasade Arystotelesa: każdy obywatel jest osobą indywidualną z indywidualnymi zdolnościami i zainteresowaniami, które bardzo przydaja sie innym obywatelom. Wiec każda indywidualna postać jest członkiem społeczności i od niej zależy. Platon zas pouczał, ze człowiek urodzil sie nie dla siebie – a dla swojego kraju,.
– Każdy nauczyciel przedmiotowy w Polsce i calej Europie musial mieć tytul naukowy (magisterium) z przedmiotu, który wykładał, plus szkolenie dydaktyczne, które bylo czescia każdego Wydzialu uniwersytetu np. Jagiellonskiego..
A teraz, w wyzwolonej podobno Polsce, nauczyciele nie mają żadnej reprezentacji w parlamencie i nie mają absolutnie nic do powiedzenia na temat dydaktyki, metod i programów nauczania.
Zawaleni kancelaria i biurokracja – nauczyciele nie mają czasu dla młodzieży.
Kancelarią – jak sama nazwa wskazuje – powinna zajmować sie kancelaria i sekretarki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz