Problemów aut elektrycznych ciąg dalszy. Ubezpieczyciele się ich boją.
Auta elektryczne wykrawają dla siebie coraz większy kawałek rynkowego tortu na całym świecie, także w Polsce. W 2023 roku na rodzimym rynku wzrost sprzedaży aut z zeroemisyjnym napędem wyniósł 51 proc. Do klientów trafiło nieco ponad 17 tysięcy takich pojazdów.
Najpopularniejszym modelem na świecie jest z kolei Tesla Model Y, której sprzedało się łącznie 1,23 mln sztuk. Także w Polsce kierowcy kupujący elektryki najchętniej decydowali się na ten właśnie model – licznik stanął na 2502 sprzedanych egzemplarzach.
Przewaga Tesli nad resztą stawki jest zresztą druzgocząca, bo drugi najpopularniejszy model elektryczny na rynku polskim to Tesla Model 3 (1849 szt.). Audi Q4 e-tron, trzecie w stawce, trafiło do 896 klientów.
Z uwagi na rosnącą liczbę aut elektrycznych naturalnym jest więc, że do zdarzeń drogowych z ich udziałem dochodzić będzie częściej, przybywa też ogłoszeń dotyczących używanych modeli.
Drogie baterie prowadzą do kasacji samochodów elektrycznych
Według raportu Thatcham Research ubezpieczyciele w uszkodzonych pojazdach elektrycznych, a szczególnie tych, w których doszło do uszkodzenia zestawu akumulatorów, najdroższego elementu każdego elektryka, z uwagi na brak dostępnych narzędzi diagnostycznych decydują się często na kasację pojazdu z uwagi na rzekomy brak opłacalności ich naprawy.
Może być więc tak, że koszt naprawy (lub wymiany) akumulatorów w 2-3-letnim aucie elektrycznym przewyższa lub dorównuje jego wartości. W takim wypadku ubezpieczyciel nie decyduje się na naprawę, tylko na tzw. szkodę całkowitą i auto, które mogłoby jeszcze zostać naprawione, znika z dróg. Pachnie absurdem na kilometr.
Thatcham Research przywołuje też ciekawą statystykę dotyczącą rynku brytyjskiego. Chociaż obecnie zaledwie 1,65 proc. samochodów poruszających się po tamtejszych drogach ma napęd elektryczny, likwidacja szkód z ich udziałem jest średnio o 25,5 proc. droższa niż w przypadku aut spalinowych, a sama naprawa pochłania średnio o 14 proc. więcej czasu.
Jest jednak nadzieja, że w najbliższych latach (choć nie błyskawicznie – najdalej w 2027 roku) zmienią się przepisy. W Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie baterii i zużytych baterii, uchylające dyrektywę 2006/66/WE i zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/1020, zawarto szereg wytycznych dotyczących napraw i recyklingu akumulatorów.
Na przykład artykuł 14 wspomnianego rozporządzenia wymaga, by „baterie przemysłowe wielokrotnego ładowania i akumulatory pojazdów elektrycznych” zawierały „system zarządzania baterią, w którym przechowywane są informacje i dane niezbędne do ustalenia stanu zdrowia i przewidywanej żywotności”. Wymusi na to na producentach stosowanie odpowiednich rozwiązań, które wyeliminują problem trudności diagnostycznych i umożliwią opłacalną naprawę. Można jednak przypuszczać, że koszty ich wdrożenia zostaną przerzucone na klientów. [To jest pewne! – admin]
Koszt ubezpieczenia auta elektrycznego
Do kuriozalnych sytuacji dochodzi też w kwestiach cen samego ubezpieczenia modeli o napędzie elektrycznym. Koszty polis rosną dla wszystkich pojazdów, ale wzrosty w przypadku aut elektrycznych są dużo wyższe niż aut spalinowych.
Z danych portalu Confused.com wynika, że w drugim kwartale 2023 roku kierowcy płacili o 40 proc. wyższe składki niż rok wcześniej. W porównaniu z pierwszym kwartałem zeszłego roku kwoty ubezpieczeń są wyższe o 18 proc. Problem polega jednak na tym, że w porównaniu z samochodami spalinowymi, wzrost w przypadku elektryków był o wiele wyższy. Średnia cena ubezpieczenia samochodów spalinowych rok do roku wzrosła o 29 proc. W przypadku samochodów elektrycznych zanotowano wzrost na poziomie 72 proc.
Wynika to z kilku rzeczy. Przede wszystkim – auta elektryczne są najczęściej o kilkanaście/kilkadziesiąt procent droższe niż ich spalinowi odpowiednicy. Do tego ich ewentualna naprawa jest często droższa, również z tego względu, że mniej jest wykwalifikowanych mechaników o odpowiednich umiejętnościach.
W dodatku nawet w tak prozaicznych sytuacjach, jak wyładowanie akumulatora koszt holowania auta elektrycznego jest wyższy niż w przypadku auta spalinowego z pustym bakiem, do którego wystarczy dowieźć paliwo, a nie od razu wzywać lawetę. Ubezpieczyciele biorą też pod uwagę fakt, że jeśli dojdzie do uszkodzenia baterii, ich wymiana może okazać się nieopłacalna. I koło się zamyka.
https://motoryzacja.interia.pl
Ciekawi mnie, czy ci, którzy rwali się na wyścigi do „szczepionek”, to z grubsza ci sami, którzy aby być postępowi kupowali samochody elektryczne…
Admin
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz