Za światową falą destrukcji pamięci i tożsamości czeka już policja centralnego zarządzania wiedzą.
Cyfrowe powiększanie kultury
Kluczowa zasada mojego uczestnictwa w Ruchu społecznym Solidarność brzmiała: Nie ma wolności bez solidarności.
To motywowało mój udział w powstawaniu Niezależnego Zrzeszenia Studentów we wrześniu 1980, w wojskowym szkoleniu podchorążych rezerwy LWP od stycznia 1981, a od 1983 roku pracę w związku zawodowym Solidarność.
Dziś ta zasada i doświadczenia są dla mnie wskazaniem na fenomen solidarności jako na cel główny kultur narodów łacińskiej Europy. Kultur korzystających z cyfrowego powiększenia narzędzi komunikacji w trzech wymiarach relacji międzyludzkich: (i) zasobów: zwiększających pojemności pamięci. (ii) przestrzeni: zwiększających zakresy interaktywności, (iii) czasu: zwiększającego skuteczność spontaniczności.

Rys.1. Cyfrowe powiększenie kultury. Opracowanie własne Andrzej Madej.
A przede wszystkim są wskazaniem dla takiej modernizacji gospodarki, by ułatwiała powszechne i sprawiedliwe wykorzystanie nowoczesnych technologii. Odpowiednio do nowych możliwości dla równowagi społecznej, wynikających ze zmiany punktu podparcia dla rozwoju gospodarczego, z kapitału na wiedzę.
Przełomy wartościowania i zaspokajania potrzeb
Gigantyczne ułatwienia dla samodzielności gospodarowania stawiają przed nami pytanie o znaczenie nie pieniężnych metod określania wartości w gospodarce opartej na wiedzy. Czy zgodnie z tradycją tak płodnej dla wolności i solidarności Cywilizacji Chrześcijańskiej wykorzystamy je do humanizacji relacji międzyludzkich, czy też do do redukującej człowieczeństwo homogenizacji.

Rys.2. Możliwe zmiany osobistego wartościowania i zaspokajania potrzeb. Opracowanie własne Andrzej Madej.
Wobec możliwości wykorzystywania nowoczesnych technologii do zastępowania pracy komercyjnej pracą solidarną, pierwszym wyzwaniem dla Polskich ekonomistów powinno być teraz określenie kryteriów i dziejów rozwoju osobistego wartościowania i zaspokajania potrzeb. W tym określenie jakie znaczenie dla wspólnot gospodarowania prywatnego miał przełom pieniężnego standaryzowania miar i jaki będzie miał przełom internetowego standaryzowania poznania.

Rys.3. Możliwe zmiany wspólnotowego wartościowania i zaspokajania potrzeb. Opracowanie własne Andrzej Madej.
Wobec możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii do zastępowania decyzji autokratycznych decyzjami demokratycznymi, drugim wyzwaniem dla polskich ekonomistów powinno być określenie kryteriów i dziejów rozwoju wspólnotowego wartościowania i zaspokajania potrzeb. W tym określenie jakie znaczenie dla instytucji wspólnot gospodarowania publicznego miał przełom pieniężnego standaryzowania miar i jaki będzie miał przełom internetowego standaryzowania poznania.
Solidarność albo śmierć
Pomimo otwarcia tych imponujących możliwości przed samodzielnością wartościowaniu i zaspokajaniu potrzeb, obecne procesy modernizacji kultury, zamiast zaczynać służyć humanizacji gospodarowania, poprzez wprowadzanie elementów centralnego sterowania zasobami zaczynają prowadzić do polityk prywatyzacji i depopulacji. Podobnie jak groziło to Polsce we wspomnianym okresie mojej młodości, przy mniej lub bardziej wyraźnej akceptacji akademickich elit dla polityk centralnego wartościowania, planowania i zaspokajania potrzeb.

Rys.4. Procesy antycywilizacyjne centralnego sterowania zasobami. Opracowanie własne Andrzej Madej.
Coraz wyraźniej widać, że genderowe polityki segmentacji i segregacji nie są przypadkowym odpryskiem szaleństw postępowych elit, ale jest efektem systematycznie realizowanej strategii centralnego sterowania zasobami globalnych ośrodków zarządzania. Skutecznie angażujących instytucje komercyjnego rozwoju wiedzy do snucia paranaukowych opowieści o pożytkach z kolektywizmu, indywidualizmu, szowinizmu i globalizmu.
Dlatego do politycznego wykorzystania przełomowych zmian w wartościowaniu i zaspokajaniu potrzeb dla wolności, powinniśmy bez zwłoki uznać solidarny rozwój wiedzy i za Polską rację stanu i za cel główny Wspólnoty Europejskiej. Inaczej cyfrowe wynalazki powstałe dzięki ludzkiemu geniuszowi, zaczną być wykorzystywane do ludobójstwa.
Ps. Do systematyki pojęć: indywidualizm, kolektywizm, szowinizm, globalizm na rys. 4 wykorzystałem sugestie pana blogera Miarki.
Andrzej Madej
http://niepodległy.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz