Wojna religijna, inaczej święta wojna (łac. bellum sacrum) – wojna w głównej mierze motywowana przyczynami religijnymi.
Religijne tło „wojny religijnej” nie wyklucza równoległego występowania innych – obiektywnych lub tylko propagandowych – przyczyn konfliktu zbrojnego. Pojęcie „wojny sprawiedliwej”, czyli takiej, którą można uważać za usprawiedliwioną na gruncie religijnym i etycznym wprowadził św. Augustyn z Hippony, a rozwinął – na potrzeby politycznych działań Kościoła katolickiego św. Tomasz z Akwinu.
Współcześnie pojęcie „wojna religijna” lub „święta wojna” służy często jako uproszczone określenie konfliktów zbrojnych o złożonym podłożu historycznym i kulturowym, w których istotną rolę odgrywają także różnice na tle religijnym (i szerzej – ideologicznym). W przypadku takich wojen wyznawcy i hierarchowie poszczególnych religii z reguły wyraźnie angażują się po określonej stronie konfliktu, poszukując właśnie w sferze religijnej zasadniczych usprawiedliwień i motywacji dla swoich poglądów i działań (w tym – zbrojnych).
Napięcia społeczne często powodowane były – i są – chęcią wyparcia wyznawców innej religii z określonego terytorium, podporządkowania i nawrócenia ich lub wyniszczenia. Wojny religijne toczone są często z powodu fanatyzmu lub wyrachowania przywódców religijnych, którzy posługują się religią jako narzędziem do manipulacji społeczeństwem, do zdobycia lub utrzymania władzy i osiągania innych celów (politycznych, ekonomicznych, społecznych). Swoje działania i poglądy (niejednokrotnie rasistowskie i nacjonalistyczne) motywują ideą oczyszczenia świata ze zła (gdzie jako „zło” określa się inne religie i ideologie). Wojny religijne występują w różnych okresach historii świata i charakteryzują się m.in. długotrwałością okresu konfliktowego.
Przykładowe wojny religijne:
• Podboje arabskie, związane z szerzeniem islamu
• Rekonkwista (718–1492)
• Reakcja pogańska (1038)
• Krucjaty, m.in. wyprawy krzyżowe na Bliski Wschód i do Afryki (1096–1272)
• Wojny luxembursko-husyckie w Bohemii (1419–1436)
• Konkwista (XV–XVI)
• Wojna trzydziestoletnia (1618–1648)
• Wojny hugenockie (1626–1629)
• II wojna domowa w Sudanie (1983–2005)
• Terroryzm fanatyków muzułmańskich na przełomie XX i XXI wieku i inne przypadki terroryzmu o podłożu religijnym
• Prawdopodobnie pierwszą znaną kampanią wojenną prowadzoną z przyczyn religijnych były 4 wyprawy Faraona Ramzesa II przeciw Hetytom w Palestynie i Syrii (1290-1272 p.n.e.)
===
Dodam „NIE-EKONOMICZNE” wojny :
• z Zakonem Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie, toczone na ziemiach Piastów i Jagiellonów pod pretextem „nawracania pogan na wiarę” :
°° polsko-krzyżacka (1327–1332)
°° polsko-krzyżacka – Grunwald (1409–1411)
°° głodowa (1414)
°° wyprawa odwrotowa (1419)
°° polsko-krzyżacka (1422)
°° polsko-krzyżacka (1431–1435)
°° polsko-krzyżacka (1454–1466)
°° wojna popia (1478–1479)
°° polsko-krzyżacka (1519–1521)
• wszystkie toczone przez Yankesów, bo przecież „o demokrację”
• latino-footbolowe „o honor kibiców”
• dziesięcioletnia „o babę”, według greckiej mitologii, wybuchła po porwaniu przez Parysa, syna trojańskiego króla Priama, pięknej Heleny, córki króla Sparty Menelaosa. Na ratunek ruszyła potężna armia Achajów pod wodzą mykeńskiego władcy Agamemnona. Była to wojna nie tylko ludzi, ale też bogów i herosów, z udziałem Konia do zadań specjalnych
• pokojowe 2 wojny światowe „o Drang nach Osten” z klamerkami „Gott mit Uns” (XX wiek)
• wojna w Irlandii Północnej, Anglii i Irlandii, na tle konfliktu katolicko-protestanckiego, i dyskryminacji katolików (1968-1998)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz