Badanie: Sztuczna inteligencja wykazuje większą empatię niż lekarze
Nowe badanie wykazało, że chatboty są równie dokładne i znacznie bardziej empatyczne niż lekarze w odpowiadaniu na podstawowe pytania pacjentów.
Na pewnym poziomie nie jest to zaskakujące. Wszyscy mieliśmy do czynienia z lekarzami, którzy jedynie wpisywali dane do komputera, lub otrzymywaliśmy tylko puste spojrzenie lub receptę, a nie współczucie.
To nie zawsze ich wina. Lekarze i pielęgniarki są coraz bardziej zajęci, zastępując kolegów, którzy opuścili praktykę lub zawód, obciążeni godzinami papierkowej roboty i oczekuje się, że będą przyjmować średnio nawet kilkadziesiąt pacjentów dziennie.
Nic więc dziwnego, że chatboty – programy komputerowe zaprojektowane do symulowania rozmów w świecie rzeczywistym – wydają się bardziej ludzkie niż ludzie.
„Maszyny mogą przekazać wiele przydatnych informacji znacznie szybciej, niż lekarz może pisać lub mówić” – powiedział dr Eric Topol, kardiolog oraz dyrektor i założyciel Scripps Research Translational Institute w La Jolla w Kalifornii. Nie brał on udziału w badaniu.
Dr Davey Smith, który kierował nowymi badaniami, powiedział, że nie postrzega chatbotów jako zastępstwa dla lekarzy, ale raczej jako sposób na złagodzenie presji związanej z pracą. Wyobraża sobie, że będą one wykorzystywane do udzielania pacjentom odpowiedzi, które następnie zostaną sprawdzone przez lekarza, aby upewnić się, że są odpowiednie.
„Chciałbym, abyśmy najpierw przyjęli te narzędzia i dowiedzieli się, w jaki sposób mogą one ułatwić i usprawnić naszą pracę oraz poprawić opiekę nad pacjentami” – powiedział Smith, szef wydziału chorób zakaźnych na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego. „Zamiast próbować z tym walczyć, myślę, że może to naprawdę pomóc”.
W nowym badaniu Smith i jego koledzy wzięli pod uwagę 195 pytań pacjentów zadanych na stronie Reddit w październiku 2022 roku i porównali odpowiedzi lekarzy na stronie z tymi udzielonymi później przez chatbota. Oryginalne pytanie oraz anonimowe i losowo uporządkowane odpowiedzi lekarzy i chatbota zostały ocenione w trzech egzemplarzach przez zespół licencjonowanych pracowników służby zdrowia.
Okazało się, że odpowiedzi udzielane przez chatbota były dłuższe niż te udzielane przez lekarzy – średnio 211 słów w porównaniu do zaledwie 52 od lekarzy.
Oceniający preferowali odpowiedzi chatbota w 79% przypadków i prawie 10 razy częściej oceniali odpowiedzi chatbota jako „empatyczne” lub „bardzo empatyczne” niż odpowiedzi lekarzy.
Smith powiedział, że był „ogromnie zaskoczony” własnymi odkryciami.
Źródło: eu.usatoday.com
https://prawy.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz