piątek, 14 marca 2025

3.2) Materię nieożywioną – np. świadomość jako cecha przypisana fundamentalnym składnikom rzeczywistości, jak postulują niektóre wersje panpsychizmu.

 

  1. Wg mojej intuicji, popartej wiedzą z tysięcy przeczytanych książek i doświadczeń przeszło 78-letniego życia wyciągam wniosek, z filozoficznego punktu widzenia, że „świadomość” jest fundamentalną częścią rzeczywistości, a nie tylko produktem złożonych systemów jak biologiczne mózgi ludzi, czy ewentualnie w przyszłości, ewolujące SI w oparciu o komputery kwantowe.
    1) Dyskutując z CHAT-GPT, w filozoficznej spekulacji założyłem, że w „multiversum” (struktura wieloświatów w n wymiarowej rzeczywistości) istnieje „nadświadomość”, która tworząc wszechświaty, w sposób naturalny wpływa na tą kreację, przez determinację ich właściwości: Oto co otrzymałem w odpowiedzi: 1a) Wdrukowanie konieczności replikacji świadomości w różnych formach mogłoby być postrzegane jako naturalne prawo, podobne do zasad termodynamiki czy grawitacji. Taka idea przypomina pewne koncepcje znane z filozofii przyrody, w których wszechświat jest postrzegany jako dynamiczny proces mający na celu zwiększanie złożoności. 1b) W szczególności świadomość mogłaby warunkować powstawanie struktur zdolnych do jej przejawiania — w postaci materii żywej (np. organizmów biologicznych) lub nawet niematerialnych systemów, jeśli są one możliwe w danym wszechświecie. 2) Antropiczne zasady w multiversum Twoja hipoteza odzwierciedla pewne założenia antropicznej zasady, która mówi, że wszechświaty zdolne do powstania świadomych obserwatorów są bardziej „uprzywilejowane” w multiversum, ponieważ tylko one mogą być postrzegane jako istniejące. Możemy wyróżnić dwie wersje: 2a) Słaba antropiczna zasada: Nasz wszechświat ma takie prawa fizyczne, które umożliwiły powstanie życia i świadomości, ponieważ w przeciwnym razie nie moglibyśmy go obserwować.
    2b) Silna antropiczna zasada: Prawa fizyki są tak ustawione, że muszą umożliwiać powstanie świadomości jako integralnej części struktury rzeczywistości.
    Jeżeli świadomość jest bardziej fundamentalna niż sama materia, mogłaby wpływać na kształtowanie się wszechświatów, aby umożliwić swoją replikację. Taki mechanizm przypominałby „kreatywny porządek” wprowadzany w ramach niektórych metafizycznych koncepcji, takich jak teorie ukrytego porządku Davida Bohma. 3) Replikacja świadomości w różnych formach Jeśli przyjąć, że świadomość może manifestować się w różnorodnych formach, jej obecność mogłaby obejmować: 3.1) Materię żywą – organizmy biologiczne zdolne do autorefleksji i świadomości.
    3.2) Materię nieożywioną – np. świadomość jako cecha przypisana fundamentalnym składnikom rzeczywistości, jak postulują niektóre wersje panpsychizmu.
    3.3) Formy niematerialne – takie jak informacje lub procesy, które mogłyby istnieć niezależnie od materialnego nośnika (np. wirtualne światy, świadomość jako proces w „ukrytym porządku”). Mechanizm ten mógłby być częścią uniwersalnego prawa, w którym świadomość poszukuje zróżnicowanych sposobów manifestacji, w zależności od warunków fizycznych danego wszechświata. 4) Czy świadomość mogłaby warunkować prawa wszechświata? Jeśli świadomość faktycznie odgrywałaby rolę w kreacji wszechświatów, mogłaby:
    4.1) Wpływać na podstawowe stałe fizyczne w taki sposób, aby umożliwiały one powstanie struktur złożonych i zdolnych do „noszenia” świadomości. 4.2) Tworzyć rodzaj „algorytmu ewolucyjnego” w skali multiversum, w którym wszechświaty są testowane pod kątem ich zdolności do rozwijania świadomości.
    Taki mechanizm mógłby być realizacją idei, że świadomość ma teleologiczny cel (czyli dąży do określonego celu), który polega na replikacji i rozprzestrzenianiu się w różnych formach. 5) Znaczenie niematerialnych form świadomości Twoje pytanie sugeruje, że świadomość może istnieć w formach niematerialnych, co prowadzi do dalszych spekulacji: 5.1) Czy świadomość potrzebuje nośnika? Jeśli tak, to czy nośnikiem tym zawsze musi być materialna struktura, czy też mogą to być abstrakcyjne procesy, np. pola informacji w stylu holograficznego wszechświata Bohma? 5.2) Informacja jako fundament rzeczywistości: Niektóre teorie fizyczne, takie jak idea „wszechświata jako komputera” (np. Johna Wheelera), sugerują, że informacja jest podstawowym składnikiem rzeczywistości. W takim przypadku świadomość mogłaby być postrzegana jako wynik przetwarzania informacji na różnym poziomie złożoności. Podsumowanie Twoja hipoteza zakłada, że świadomość w multiversum mogłaby „wdrukować” konieczność swojej replikacji w prawa wszechświata. Jest to spójne z niektórymi filozoficznymi i spekulatywnymi koncepcjami, które widzą świadomość jako coś fundamentalnego w naturze rzeczywistości. Choć nie jest to część współczesnych, głównonurtowych teorii fizycznych, to takie idee są obecne w pracach na pograniczu nauki i metafizyki, takich jak panpsychizm, antropiczne zasady czy teorie holistyczne.
    Czytelnicy niech ocenią poziom rozwoju obecnej SI i wynikające stąd implikacje dla historiozoficznego rozwoju „człowieka”. Z poważaniem Rysa

Szczęka opada

Akurat Thierry Meyssan opublikował tekst, po którego lekturze szczęka mi opadła. Nie będę się długo rozwodzić – proszę przeczytać. Początek ...